Træning her i Corona tiden

Jeg ved rigtig mange af jer er frustreret over at man ikke længere kan træne i de forskellige motions og fitness centre rundt om i landet. Men hvad kan man så gøre i stedet hvis ens form ikke skal forsvinde helt eller du har brug for at komme i form.

Til de lidt yngre, kunne en Air track eller en trampolin ude i haven være en oplagt løsning. Men sørg for at vælge en god model og ikke blot gå efter den billigste løsning. En af mine venner udskiftede deres billige trampolin med en kvalitets Berg trampolin, og den bliver nu brugt betydeligt mere end den gamle billige trampolin gjorde. Det samme gælder for Airtracks, køber du en for lille Airtrack vil du blot spilde dine penge og den vil slet ikke blive brugt nok.

Læs mere: Hjemmetræning med trampolin eller Airtrack

Til de lidt ældre er der skam også stadig en del muligheder for at få rørt sig lidt.
Lad os se lidt på nogle af de mest populære træningsformer i disse Corona tider.

Løb

Vi kommer ikke uden om løb. Kig ud af vinduet en dag med godt vejr og du vil næsten med sikkerhed se et par stykker som er ude og løbe en tur.
Selvom mange godt kan syntes at løb er lidt kedelig, så er det stadig en rigtig god motionsform. Løb kan dog være lidt hård for led og sene, især i starten, så sørg altid for at start stille ud.
Du aktivere faktisk en ret stor del af kroppens muskler når du løber, og samtidig øger det din kondition kraftigt. Ved løb over længere distancer er det hovedsageligt de hvide muskelfibre du træner, mens du ved at træne hurtige spring og interval løb også træner de røde muskelfibre.

træning og motion med airtracks og trampoliner

Cykling

Er du ikke så meget til løb, så er cykling måske noget for dig? Enten ude på landevejen på din racercykel eller en tur i skoven på din mountainbike. Mange syntes at der er noget sjovere at træne på en cykel frem for løb. Men for at det skal være, skal du også have en cykel i god kvalitet som passer til den slags cykling du vil køre.

Stand up paddleboard

En relativ ny form for motion er stand up paddle board, enten på et fast paddleboard eller på et oppustelig paddleboard (også kaldes Isub). Dette er en af de ude sportsgrene som er i hurtigst vækst her i Danmark og faktisk rigtig sjovt.
Det er hurtigere og nemmere at komme i gang med, end roning og kajak.

Golf

En anden måde at få rørt sig lidt på, uden at sveden driver af en er golf. På en typisk 18 huls bane, kan du nemt gå 10-13 km, så selvom det umiddelbart ser let ud så forbrænder du faktisk en hel del kalorier hver gang du er ude på golfbanen. Ikke alene er det en god måde at få rørt sig på, som er skånsom for kroppen men det er også rigtig sjovt at spille golf. Især hvis du er typen som ikke elsker at svede og få pulsen helt op i det røde felt, så kan golf være det helt rigtige valg. Det gode ved golf, er at du på en 18 huls bane godt kan forbrænde en hel del kalorier på en måde som føles sjov og behagelig.

Hjemmetræning

Hvis du virkelig savner dit motionscenter, så kunne det være du skulle investere i nogle vægte, et par kettlebells eller en træningsbænk og lave lidt styrketræning hjemme? Alternativet er at du finder nogle øvelser hvor du bruger din krops vægt og træner.
Dette kan være et virkelig godt alternativ til et fitnesscenter og en god måde at holde sin form på. Det er typisk ikke helt så sjovt som at træne i det lokale center, og man har ikke adgang til de samme faciliteter, men så slipper du til gengæld for at stå i kø til de mere populære maskiner. Ulempen er at de maskiner og redskaber folk typisk køber til hjemmetræning, bestemt ikke er i samme kvalitet som i et fitness center. En anden sjov detalje under nedlukningen var at salget af kosttilskud målrettet træning som eksempelvis proteinpulver, eller kreatinpulver også var dalet kraftigt.

Læs også – Kreatinpulver til ældre

Alternativ træning for ældre

Til de lidt ældre er der skam også stadig en del muligheder for at få rørt sig lidt. En god måde at komme i gang på er ved at bruge hjælpemidler som seniorvenlige motionsstole eller stole med træningsudstyr. Disse hjælpemidler kan hjælpe med at holde gang i musklerne og forbedre mobiliteten uden at belaste kroppen unødvendigt.

Yoga og strækøvelser

Yoga og strækøvelser er også fantastiske aktiviteter for ældre. De hjælper med at forbedre fleksibiliteten, balancen og styrken uden at være for anstrengende. Der findes mange online klasser, der er specielt designet til seniorer.

Let styrketræning

Let styrketræning med håndvægte eller elastikker kan være en anden effektiv måde at opretholde muskelmasse og styrke. Det er vigtigt at starte med lette vægte og gradvist øge intensiteten for at undgå skader.

Gåture

Gåture er en af de mest tilgængelige former for motion og er skånsomme for kroppen. En daglig gåtur i et roligt tempo kan hjælpe med at opretholde konditionen og forbedre humøret. Sørg for at vælge en sikker rute og brug passende fodtøj.

Online træningsprogrammer

Der findes mange online træningsprogrammer, der er designet specielt til ældre. Disse programmer kan tilbyde en række forskellige øvelser, der kan udføres hjemme, ofte med minimal udstyr. Dette gør det nemt at finde en rutine, der passer til ens fitnessniveau og behov.

Ved at vælge den rigtige type træning og bruge de tilgængelige hjælpemidler kan ældre opretholde en aktiv og sund livsstil, selv når de traditionelle træningsfaciliteter ikke er tilgængelige. Det vigtige er at stadig holde dig aktiv, også selvom der ikke er adgang til svømmehallen, fitnesscenteret eller fodboldsbanen.